Experiment Arkin en Zilveren Kruis: minder registreren, meer werkplezier

Dick Veluwenkamp

Experiment Arkin en Zilveren Kruis: minder registreren, meer werkplezier

Op D!scura verschijnt wekelijks een column over professionaliteit in de gezondheidszorg. Verschillende schrijvers leveren een persoonlijke bijdrage.
Sinds 2018 vragen wij hen een column te schrijven over een thema dat wij hen opgegeven hebben.

Het thema verandert elke 1 à 2 maanden en zodoende bieden we de lezer opinies over een thema vanuit verschillende invalshoeken en achtergronden.
Om het actuele thema kracht bij te zetten, publiceert D!scura ook een interview met een professional of ervaringsdeskundige. Het actuele thema is; ' Regelgekte'.

We spraken Dick Veluwenkamp, bestuurslid Arkin.

Experiment Arkin en Zilveren Kruis: minder registreren, meer werkplezier

Over de contracten die Arkin, GGZ-instelling in Amsterdam, heeft afgesloten met financiers en zorgverzekeraars is bestuurslid Dick Veluwenkamp ‘best tevreden’. Maar aan een mooi contract heb je niets als je niet genoeg mensen hebt om de afgesproken behandelingen uit te voeren. Zorgverleners voelen zich steeds meer administrateurs en haken af. Op 1 januari 2019 start binnen Arkin een experiment dat de regelgekte terug moet dringen. Met als uitkomst: meer tijd voor cliënten, meer werkplezier voor behandelaars.

‘Baanbrekend’, noemt Jeroen Muller, bestuursvoorzitter van Arkin, het werk dat zijn collega Dick Veluwenkamp verricht op het gebied van administratie- en registratielast. Veluwenkamp riep dit voorjaar medewerkers uit alle geledingen van Arkin aan tafel en zette een kleine slagvaardige projectgroep op om de bezem door alle onzinnige administratie en registratie te halen. De projectgroep moest met een plan te komen. Een plan dat de kwaliteit van de zorg als uitgangspunt nam, niet het aantal verrichtingen. Op basis van deze nieuwe systematiek moesten afspraken worden gemaakt over de financiering van de zorg.

Toekomst GGZ
‘Het gaat om de toekomst van de GGZ’, zegt Veluwenkamp. ‘Als mensen niet meer voor de GGZ kiezen, heb je niets aan een mooi contract. Als ik een psychiater hoor verzuchten dat hij zich een administrateur voelt en het plezier in zijn werk dreigt kwijt te raken, zit er structureel iets fout. Het gaat om zingeving, waarom kiezen mensen voor dit werk, kunnen ze doen waar ze voor zijn opgeleid? Veel overbodige administratie en registratie leidt af van de zorg, voegt niets toe, is niet in het belang van de cliënt.’

Urgentie
Het bestuurslid van Arkin voelt de urgentie hier iets aan te doen. Ook landelijk wordt deze urgentie gevoeld: Den Haag organiseert schrapsessies, duizenden zorgprofessionals ondertekenen een Manifest voor meer zorg en minder regelgekte en het ministerie van VWS zet het platform ‘(Ont)regel de zorg’ op. Maar deze processen kosten tijd, en die tijd hebben Veluwenkamp en zijn mensen niet. Hij besluit het heft in eigen hand te nemen.

Terug naar de bedoeling
Veluwenkamp verwijst naar een passage in de Zorgverzekeringswet, tien jaar geleden op papier gezet. ‘Als de zorg effectief is en de cliënt tevreden, dan is de zorg rechtmatig. Punt. Zo eenvoudig is het. We moeten terug naar de bedoeling, naar de eenvoud. Met dit in het achterhoofd kwamen we schrijnende voorbeelden tegen van tijdrovende registratie die niets toevoegde. In samenspraak met zorgverzekeraar Zilveren Kruis en de Nederlandse Zorgautoriteit hebben we een nieuwe systematiek ontwikkeld, met een nieuw kwaliteitsdashboard. VWS was direct enthousiast en gaf Arkin, Zilveren Kruis en NZa de nodige steun.

Geen DBC-registratie meer
Het experiment start 1 januari 2019. Geen tijdverslindende tijdregistratie meer, maar verantwoording op basis van een aantal goedgekozen kwaliteitsindicatoren. De gedachte is dat de nieuwe manier van werken ongeveer drie kwartier per teamlid per dag oplevert. Veluwenkamp: ‘Onze behandelaren zullen meer tijd overhouden voor direct cliëntencontact. Bijvoorbeeld een cliënt een keer extra bezoeken bij een niet-pluisgevoel. Ze kunnen die tijd ook gebruiken voor studie en bijscholing. Onze zorgprofessionals voelen zich erkend en gehoord en krijgen meer plezier in hun werk.’

Begin van verandering
Het hele traject duurde ongeveer zeven maanden. ‘Ik ben blij dat het gelukt is’, zegt Veluwenkamp. ‘We krijgen tijdens onze overleggen met de afdelingen nu ook andere gesprekken: meer over kwaliteit en inhoud, minder over productiviteit. Meer vanuit vertrouwen in het vakmanschap van de zorgprofessional, minder vanuit de behoefte om te controleren. Bij sommige managers leidt dit in het begin misschien tot onzekerheid, maar we moeten nu onze rug rechthouden. Niet meer terugvallen in de oude systematiek. Dit is de weg die we inslaan, dit is nodig om onze zorg te verbeteren, om wachtlijsten te verminderen, om voldoende mensen naar onze sector te blijven trekken. Ik zie dit als het begin van een belangrijke verandering binnen de gehele GGZ.’

Dit interview is op verzoek van Van Der Hoef & Partners / D!scura uitgewerkt door Ben Tekstschrijver, tekstschrijver gespecialiseerd in de zorg

 

Dick Veluwenkamp is sinds 1 april 2014 lid Raad van Bestuur van Arkin. Daarvoor bekleedde hij verschillende directie- en managementfuncties bij onder meer Inforsa, Mentrum en Agis Zorgverzekeringen.


VDH Executive 
Röellstraat 1
6814 JC Arnhem
Tel: 026 - 442 44 40
Fax: 026 - 442 27 66
E-mail:

reacties



Plaats een reactie
Van Der Hoef & Partners